De post-itmethode zag ik voor het eerst in het onthaalklasje van de school waar ik nog steeds werk, maar het werkt zeker ook voor volwassenen. Een van mijn cursisten Spaans is ermee aan de slag gegaan: het opzoeken en schrijven alleen al vormen een leermoment.
Schrijf een woord op een post-it en plak de post-it op het voorwerp zelf: iedere keer je er voorbij komt, heb je een herhalingsmomentje. Je kunt het nog uitbreiden met werkwoorden die je hebt geleerd en zo zinnen bouwen.
Een cursiste Frans gebruikte het op volgende manier: alles wat ze moeilijk kon onthouden noteerde ze op een post-it. Die plakte ze in haar agenda en iedere keer als die openging, herhaalde ze haar 'vervelende' woorden. Na een week zat er al een hele reeks gebeiteld.
Toen ik nog studeerde gebruikte ik volledige A4-tjes met vervoegingen en uitdrukkingen. Die verspreidde ik over het hele huis: op de keukenkast (voor tijdens de afwas), op toilet (altijd een goede plek :)), de binnenkant van de kleerkast (handig als je niet gehaast bent met kleding kiezen 's morgens), ...
Verschillende kleuren zijn ook handig om onderscheid te maken tussen woordsoorten of talen: alle groene post-its zijn werkwoorden, de blauwe zelfstandige naamwoorden. En maar zinnen bouwen!
Vergeet niet ze af en toe te vervangen zodat je brein geprikkeld blijft. Of er af en toe wat te verwijderen zodat je niet overrompeld wordt door een overload aan plakkerige kleurenpracht.